Amerikáról sokáig azt gondoltuk, hogy a jólét és a lehetőségek országa. Aztán azt, hogy a buta és kövér embereké. (Az igazság, ahogy az lenni szokott sem egyik sem másik, de mindegyik prekoncepciónak nyilván van alapja.)
Annál azonban, hogy mit gondolnak egy kis közép-kelet európai állam lakói az USA-ról fontosabb az, mit gondolnak az Államok lakói saját országukról. És bizony ők sokkal inkább a világ vezető országának gondolják magukat, mint az sok szempontból jogos lenne.
Charles M. Blow a New York Times publicistája azért is kezdi így minapi cikkét, itt az ideje, hogy abbahagyjuk az önmagunknak való hazudozást az országunkról. Bizonyítékként pedig mellékeli a lenti táblázatot arról, hogy bizonyos fontos mutatókban, az IMF besorolása szerint fejlett államok között mennyire nem vezető ország az USA.
Igen nagyok a jövedelmi egyenlőtlenségek, a munkanélküliség, sokan vannak börtönben, a diákoknak szerény a matematikai és természettudományi ismeretük, sőt, ehhez a csoporthoz viszonyítva az élelmiszergondokkal küzdők aránya is magas.
A grafikon nagyban itt tekinthető meg
Ez az a pozíció, ahonnan Barack Obama elnök "a jövő megnyerését - winning the future" célzó, hangzatos mottójú programmal akar kitörni. Programmal, amely kiemelt hangsúlyt fektet az oktatásra, és az innovációra, mint a jövőbeli sikerek zálogaira. A terv végrehajtását azonban a Kongresszusban többségbe került, és ott drákói költségvetési fegyelmet hirdető republikánusok megakadályozhatják. Ez a küzdelem lehet az, amely hosszú távon, a mainál előrejelezhetőnél akár jelentősebben is befolyásolja Amerika jövőjét.
Magyarország:
Érdemes azonban tovább, itthonra is tekinteni. Magyarország adatai ugyan nem szerepelnek az eredeti ábrán, de az alábbi táblázatba kigyűjtöttük, és az ott alkalmazott színkódnak megfelelően színeztük őket.
jövedelmi egyenlőt-lenség | munka- nélküliség % | demokrácia index | Gallup % (kinek megy jól?) | várható élettartam | fogva-tartottak (100000 főből) | diákok teljesít-ménye* matek | diákok teljesít- ménye* természet-tudomány | |
33 | 10,3 | 7,21 | 13 | 74,3 | 48 | 490 | 503 |
Sajnos jól látható, hogy az IMF miért nem sorol minket a fejlett gazdaságok közé. Jó minősítést mindössze a fogvatartottak alacsony száma okán szereztünk, míg 4 igen fontos kategóriában a legrosszabbak közé tartozunk. És az igazság része az is, hogy miközben a saját oktatási rendszerünket a közgondolkodás kiválónak tartja, az amerikait pedig lenézzük, a felmérésekben a magyar 15 évesek teljesítménye (Az elmúlt évek javulása után!) gyakorlatilag megegyezik az USA-beliekkel.
Hogy Obama elnök hogyan, milyen preferenciákkal akarja országát kivezetni a gödörből (amely szintje azért jelentősen a miénk felett van) az többé kevésbé ismert. Nehezen vitatható, hogy az oktatás és a kutatás az, amely hosszútávon előreviheti egy ország szekerét.
Hogy a Magyarországon beharangozott az Új-Széchenyi-terv hatékony lesz-e, hogy érdemi oktatási fejlesztések nélkül, a korábbi évek eredményeit negligáló Hoffmann Rózsa-féle porosz iskolamodell visszahozásával felfelé lépünk-e, azt a jövő dönti el, de különösen ez utóbbi előremutatósága igen kérdéses.
Ha tetszett a bejegyzés, kérünk csatlakozz Facebook oldalunkhoz!